شیلنگ های پی وی سی از جمله ابزاری هستند که توانسته اند از میان کاربردهای بیشمار ماده پی وی سی، خود را به نحو بارزی برجسته کرده تا حدی که وقتی نام شیلنگ به گوش می رسد ، هیچ ماده دیگری به جز پی وی سی برای ساخت آن به ذهن ما نمی رسد.
این ماده به گونه ای عمل می کند که هر چه تراکم مولکولی محصول ساخته شده بیشتر باشد ، انعطاف آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
مقاومت و انعطاف در انواع شیلنگ:
شیلنگ ها از لحاض انعطاف و مقاومت به انواع متفاوتی تقسیم می شوند؛ به گونه ای که بسته به نیاز و نوع استفاده، گاهی انعطاف در شیلنگ اهمیت دارد و گاهی مقاومت و گاهی این دو به یک اندازه ارزش دارند.
به عنوان مثال در شیلنگ های صنعتی، مقاومت شیلنگ از خاصیت نرمش پذیری آن بیشتر است. چون قرار است که ماده ای از شیلنگ عبور داده شود که خورنده بوده یا فشار و دمای نامتعارفی دارد.

اما در شیلنگ های تک لایه کولر ، انعطاف اهمیت بیشتری دارد چون این شیلنگ قرار است از مسیرهای ناهمواری عبور کند. در شیلنگ های باغبانی نیز هر دو مسئله مهم است. یعنی شیلنگ هم باید انعطاف داشته باشد تا بتواند از میان موانع طبیعی زمین عبور کند و هم مقاومت ، تا بتواند در مقابل این موانع آسیب پذیری کمتری نشان دهد.
منبع:پادیاب